برنامه اوباما برای ایران: جنگ نه، تحریم شدید و طولانی آری
سایت خبرهای جدید ایران
جديدترين خبرهای ورزشی، اقتصادی، پزشکی و حوادث از اقصی نقاط ایران و جهان

روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونت در یادداشتی به پیش بینی جهت گیری آینده اوباما علیه ایران پرداخت.

به گزارش عصر ایران، یدیعوت آحارونت در یادداشتی با عنوان "راه رسیدن به تهران، طولانی است" به قلم "ایتالن بن الیاهو" نوشت: سه شخصیت آمریکا یعنی جان کری وزیر امور خارجه، چاک هاگل وزیر دفاع و جان برنن، شورای اصلی تصمیم گیری اوباما در دوره دوم ریاست جهوری اش را تشکیل می دهند.

بسیاری و به ویژه اسرائیلی ها می پرسند این انتصاب ها چه تاثیری در سیاست خارجی آمریکا خواهد داشت و اسرائیل از این سیاست چگونه تاثیر خواهد پذیرفت.

باید این فرض را در نظر بگیریم که آمریکا قصد ندارد به ایران حمله کند. آمریکا قصد ندارد در طرحی مانند اشغال عراق در سال 2003، به ایران حمله کند.

آمریکا قصد ندارد نیروهای نظامی خود را در پایتخت ایران مستقر کند و حکمرانان ایران را سرنگون کند.

آمریکا با وجود همه این احتمالات، مصمم به توقف برنامه هسته ای ایران است. واشنگتن این اقدام را با استفاده از استراتژی همراه با صبوری و در دوره زمانی بلندمدت انجام خواهد داد.

در این برنامه، از تحریم ها یا حملات ناگهانی با هدف آسیب زدن به زیرساخت های هسته ای ایران و وارد کردن شوک شدید به تهران استفاده خواهد شد. این حملات نظامی ناگهانی علیه ایران تقریبا غیرقابل اجتناب هستند.

همچنین می توانیم انتظار داشته باشیم آمریکا استراتژی دیگری را در مقابل ایران در پیش بگیرد.

براساس این استراتژی، تحریم ها و افزایش تدریجی فشارهای نظامی علیه ایران از طریق محاصره دریایی تا حملات نظامی نقطه ای انجام خواهد شد و سپس آمریکا به حملات گسترده از نوع "حملات مصر" که در نهایت منجر به تسلیم ایران و دست برداشتن این کشور از برنامه هسته ای اش خواهد شد روی می آورد.

انجام این اقدامات، سخت و کاری بس بزرگ است. برای اجرا این برنامه ها یا استراتژی ها باید ائتلافی ایجاد کرد. برای برنامه ای همراه با صبر طولانی مدت که بتوان پس از وارد کردن شوک نظامی یا سیاسی به ایران، بتوان با دولت تهران مذاکره کرد.

اوباما برای اجرای این استراتژی نیازمند تیمی متشکل از افرادی است که برای انجام اقدام نظامی مصمم هستند ولی آنها می دانند که چگونه این روند را با اقدامات سیاسی همراه کند.

"جان کری" گزینه اوباما برای سمت وزیر خارجه آمریکا، دارای مدال های افتخار جنگ ویتنام، هنگام رقابت با جرج بوش در انتخابات ریاست جمهوری 2004 دیدگاه های نظامی اش را آشکار کرد. او با این حال در اوایل دهه 70 میلادی قرن گذشته، از جمله معترضین به ادامه جنگ ویتنام بود.

"چاک هاگل" گزینه اوباما برای سمت وزیر دفاع آمریکا، یکی از جنگجویان دارای مدال های افتخار آمریکاست که جنگ علیه عراق و افغانستان را تایید کرد. او همچنین جنگ در کوزور بالکان را هم تایید کرده بود. هاگل در عین حال حامی خروج نظامیان آمریکا از عراق بود.

هاگل هنگام معرفی به عنوان مشاور امور اطلاعاتی امنیتی رئیس جمهور اوباما در سال 2009 نیز گفته بود: در خاورمیانه مسأله، مسأله پیروزی تمام عیار یا شکست نیست.

"جان برنن" گزینه اوباما برای سمت ریاست سیا نیز براساس جهت گیری های ثابتش، مرد "هویج" است و نه "چماغ".

با این ترکیب جدید در کابینه آمریکا، تصمیم گیر اصلی، شخص رئیس جمهور است که اعضای تیم، او را در فعالیت های نظامی و سیاسی همراهی و کمک خواهند کرد.

پاسخ به این سؤال که "چه خواهد شد" نه در انتصابات اوباما بلکه در شخص رهبر آمریکا باید جستجو کرد. اعضای تیم تعیین شده از سوی اوباما، او را کاملا همراهی و تصمیماتش را اجرا خواهند کرد.

منبع: Asriran.com


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط محمد لشگری
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 414
بازدید دیروز : 15
بازدید هفته : 431
بازدید ماه : 414
بازدید کل : 206713
تعداد مطالب : 404
تعداد نظرات : 10
تعداد آنلاین : 1